Інформаційно-комунікативні технології у навчанні ФМ в ЗОШ
Міністерство освіти і науки України
Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка
Кафедра порівняльної педагогіки та методики викладання іноземних мов
НАУКОВИЙ
ТЕКСТ
(наукове повідомлення)
на
тему:
"Інформаційно-комунікаційні технології у навчанні ФМ в ЗОШ"
Виконав:
Ковалів
Павло
Група:
ФА-44Б
Дрогобич
2021
Інформаційно-комунікативні
технології у навчанні ФМ в ЗОШ
За
останні роки значно зросла кількість різних навчальних і контролюючих
комплексів. Проблема інформатизації та вдосконалення навчального процесу має,
по меншій мірі, три аспекти: технічний, методичний і організаційний. Однак
часто технічні питання вирішують спеціалісти, які не знайомі навіть з азами
дидактики, а спеціалісти в галузі педагогіки до питань застосування техніки
відносяться індиферентно. Це пояснюється недостатньою компетенцією деяких
спеціалістів у питаннях сучасної техніки передавання інформації (наприклад,
телевізійної, комп’ютерної), в результаті чого вони проявляють повну
обережність до багатьох інформаційних засобів навчання, що з’явилися, і що може
лише дискретувати ідею широкого застосування інформаційних засобів навчання, в
той час, як сама ідея сучасна і прогресивна.
Разом
з тим реальний ефект від застосування багатофункціональних інформаційних
засобів не залежить від кількості та вартості. Причина полягає перш за все, в
недостатній розробці розумної методики застосування інформаційних засобів
навчання.
Сучасні
інформаційні засоби навчання (кіно, навчальне телебачення, радіо, екранні і
звукові посібники і т.п.) і виховання учнів складають невід’ємну частину
навчально-виховного процесу [1, 18].
Будучи
незамінними джерелами інформації, вони не тільки доповнюють навчальний
матеріал, а й істотно збагачують його сприйняття.
У
сучасному світі персональний комп’ютер став символом науково-технічного
прогресу. Від масштабів використання мікропроцесорної обчислювальної техніки і
нових інформаційних технологій істотно залежить науково-технічний та
економічний потенціал суспільства [2, 99].
В
сучасній школі саме життя актуалізує необхідність введення в шкільну практику
електронної обчислювальної техніки, яку розглядають як ефективний засіб
навчання. У навчальному процесі комп’ютер може бути як об’єктом вивчення, так і
засобом навчання, тобто можливі два напрями комп’ютеризації навчання. В першому
засвоєння знань, умінь і навичок веде до усвідомлення можливостей комп’ютера і
його використання при розв’язуванні різнорідних задач, що об’єднано терміном
комп’ютерна грамотність. Питання комп’ютерної грамотності досліджувалося в
працях Л. Растригіна, Р. Вільямса, К. Макліна, С. Тантяна, В. Оксмана, В.
Кайміна та ін. Відомий американський вчений С. Пейперт вважає: “... діти, які у
дошкільному віці не почали систематично спілкуватися з комп’ютером, у підлітковому
віці безнадійно відстають (порівняно з “комп’ютерщиками”) у розумовому розвитку
[3, 51].
На
думку багатьох науковців використання комп’ютера як засобу навчання відкриває
такі дидактичні можливості:
1)
формування науковості навчання;
2)
інтенсифікація процесу навчання;
3)
здійснення активних методів навчання;
4)
сприяння мотиваційній стороні навчання;
5)
здійснення систематичного та об’єктивного контролю знань і вмінь учнів та
студентів;
6)
звільнення вчителя та викладача від чорнової роботи. Саме вони складають основу
комп’ютеризації навчання як соціального процесу.
У
міру розроблення навчальних ігор, спеціальних мов програмування і пакетів
програм (таких, наприклад, як популярний курс автоматизованого комп’ютерного
навчання Лого, призначений для молодших школярів) стала чітко простежуватися
тенденція до використання комп’ютерів як засобу навчання різних предметів
шкільної програми. В перспективі передбачається поступово замінити традиційні
наочні й технічні засоби навчання мікропроцесорними засобами, а як інформаційну
базу використовувати лазерні цифрові відеопрогравачі для відеодисків і системи
відеотексту.
Педагоги
й методисти практично в усіх розвинутих країнах ведуть пошук найдієвіших
організаційних форм і методів навчання, які б могли забезпечити індивідуальний
підхід до кожного учня, встановити оптимальний темп та рівень складності
навчання, а також виробляти у дітей вміння та навички самостійно працювати над
навчальним матеріалом.
Однією
із основних переваг комп’ютерного навчання є можливість індивідуального підходу
до учнів з урахуванням психолого-педагогічних особливостей кожного.
У
практичній діяльності ІКТ безпосередньо використовуються на різних етапах
підготовки та проведення уроку з іноземної мови. Викладачам іноземних мов доволі
часто доводиться адаптувати різні навчальні посібники до конкретних умов
навчання та освітніх потреб учнів, а також розробляти власні навчальні
матеріали з метою практичного застосування учнями засвоєних знань. Сучасні
комп'ютерні технології дають змогу не лише виконувати ці завдання більш
ефективно, але й створювати навчальні та методичні матеріали різного ступеня
складності, починаючи від складання планів уроків і закінчуючи проблемними та
проектними завданнями, створенням веб-сторінок. дистанційних курсів самостійно,
без допомоги фахівців. Переважна більшість матеріалів створюється за допомогою
спеціалізованих освітніх електронних ресурсів та комп'ютерних програм
загального призначення, які знайомлять не тільки з комерційними продуктами, але
й з великою кількістю умовно-безкоштовних і безкоштовних програм. Технологічні
та методичні можливості програмних засобів, легкість їх засвоєння та зручність
використання не залежать зазвичай від того, платні вони чи безкоштовні.
Використання безкоштовних ресурсів робить викладача більш вільним у виборі
засобів, що відповідають специфіці дисципліни, яку він викладає, конкретним
умовам та завданням навчання, а також дає змогу враховувати особисті смаки
викладача. Кваліфікація вчителя, його методична підготовка й компетентність у
царині комп'ютерної лінгводидактики є запорукою якості комп'ютерних навчальних
матеріалів, створених самим викладачем. З метою підготовки навчальних
матеріалів з іноземних мов, створених за допомогою комп'ютерних програм,
використовуються такі групи ресурсів:
•
програми загального призначення (прикладні програми, засоби електронної
комунікації);
•
універсальні освітні програмні засоби;
•
спеціалізовані програми, призначені для створення навчальних матеріалів з
іноземних мов.
Програми
загального призначення, а саме — прикладні офісні програми, є найдоступнішім
ресурсом для використання з освітньою метою, оскільки вони встановлені на
кожному комп'ютері в локалізованих версіях, адаптованих під велику кількість
мов. До структури таких програм можуть входити шаблони для написання
різноманітних документів — ділових листів, резюме, звітів, брошур тощо. Завдяки
цим шаблонам можна ознайомити учнів не тільки з різними способами оформлення
документів, але й в деяких випадках з приблизним змістом документів. До
найбільш поширених програм, що використовуються з освітньою метою, належать
текстові редактори, програми для підготовки презентацій, видавничі системи,
редактори веб-сторінок, засоби електронної комунікації — електронна пошта,
чати, інтерактивні анкети, форуми, електронні щоденники тощо. Універсальні
освітні електронні ресурси містять такі засоби: створення навчальних
комп'ютерних матеріалів, забезпечення комунікації в межах навчального процесу,
управління навчальним процесом. Кожний із вищезазначених програмних ресурсів
може бути використаний самостійно за комп'ютерної підтримки традиційних,
дистанційних, комбінованих (очно-дистанційних) навчальних курсів. [4].
СПИСОК
ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.
Використання електронно-обчислювальної
техніки при вивченні графічних дисциплін у педагогічних інститутах: Методичні
рекомендації для викладачів і студентів загальнотехнічних факультетів
педагогічних інститутів / Упорядник В.Я. Науменко. -К.: РУМК ЗСПО, 1990. -36 с.
2.
Корнилова Т.В., Тихомиров О.К. Принятие
интеллектуальных решений в диалоге с компьютером. М, 1990
3.
Фурдий М.И., Ризун В.В. Использование
ЭВМ при изучении дисциплин язьковеденческого цикла //Проблемы высшей школы:
Республиканский научно-методический сборник. - К., 1990. - вып. 70. - с. 51-58.
4.
https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/3133/1/Gardashnik_I.pdf
Коментарі
Дописати коментар