Інформаційно-комунікативні технології у навчанні ФМ в ЗОШ

 

Міністерство освіти і науки України

Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

Кафедра порівняльної педагогіки та методики викладання іноземних мов

 

 

 

 

 

 

НАУКОВИЙ ТЕКСТ

 (наукове повідомлення)

на тему:

"Інформаційно-комунікаційні технології у навчанні ФМ в ЗОШ"

 

 

 

 

 

Виконав:

Ковалів Павло

Група: ФА-44Б

 

 

 

 

 

Дрогобич 2021



Інформаційно-комунікативні технології у навчанні ФМ в ЗОШ

 

За останні роки значно зросла кількість різних навчальних і контролюючих комплексів. Проблема інформатизації та вдосконалення навчального процесу має, по меншій мірі, три аспекти: технічний, методичний і організаційний. Однак часто технічні питання вирішують спеціалісти, які не знайомі навіть з азами дидактики, а спеціалісти в галузі педагогіки до питань застосування техніки відносяться індиферентно. Це пояснюється недостатньою компетенцією деяких спеціалістів у питаннях сучасної техніки передавання інформації (наприклад, телевізійної, комп’ютерної), в результаті чого вони проявляють повну обережність до багатьох інформаційних засобів навчання, що з’явилися, і що може лише дискретувати ідею широкого застосування інформаційних засобів навчання, в той час, як сама ідея сучасна і прогресивна.

Разом з тим реальний ефект від застосування багатофункціональних інформаційних засобів не залежить від кількості та вартості. Причина полягає перш за все, в недостатній розробці розумної методики застосування інформаційних засобів навчання.

Сучасні інформаційні засоби навчання (кіно, навчальне телебачення, радіо, екранні і звукові посібники і т.п.) і виховання учнів складають невід’ємну частину навчально-виховного процесу [1, 18].

Будучи незамінними джерелами інформації, вони не тільки доповнюють навчальний матеріал, а й істотно збагачують його сприйняття.

У сучасному світі персональний комп’ютер став символом науково-технічного прогресу. Від масштабів використання мікропроцесорної обчислювальної техніки і нових інформаційних технологій істотно залежить науково-технічний та економічний потенціал суспільства [2, 99].

В сучасній школі саме життя актуалізує необхідність введення в шкільну практику електронної обчислювальної техніки, яку розглядають як ефективний засіб навчання. У навчальному процесі комп’ютер може бути як об’єктом вивчення, так і засобом навчання, тобто можливі два напрями комп’ютеризації навчання. В першому засвоєння знань, умінь і навичок веде до усвідомлення можливостей комп’ютера і його використання при розв’язуванні різнорідних задач, що об’єднано терміном комп’ютерна грамотність. Питання комп’ютерної грамотності досліджувалося в працях Л. Растригіна, Р. Вільямса, К. Макліна, С. Тантяна, В. Оксмана, В. Кайміна та ін. Відомий американський вчений С. Пейперт вважає: “... діти, які у дошкільному віці не почали систематично спілкуватися з комп’ютером, у підлітковому віці безнадійно відстають (порівняно з “комп’ютерщиками”) у розумовому розвитку [3, 51].

На думку багатьох науковців використання комп’ютера як засобу навчання відкриває такі дидактичні можливості:

1) формування науковості навчання;  

2) інтенсифікація процесу навчання;

3) здійснення активних методів навчання;

4) сприяння мотиваційній стороні навчання;

5) здійснення систематичного та об’єктивного контролю знань і вмінь учнів та студентів;

6) звільнення вчителя та викладача від чорнової роботи. Саме вони складають основу комп’ютеризації навчання як соціального процесу.

У міру розроблення навчальних ігор, спеціальних мов програмування і пакетів програм (таких, наприклад, як популярний курс автоматизованого комп’ютерного навчання Лого, призначений для молодших школярів) стала чітко простежуватися тенденція до використання комп’ютерів як засобу навчання різних предметів шкільної програми. В перспективі передбачається поступово замінити традиційні наочні й технічні засоби навчання мікропроцесорними засобами, а як інформаційну базу використовувати лазерні цифрові відеопрогравачі для відеодисків і системи відеотексту.

Педагоги й методисти практично в усіх розвинутих країнах ведуть пошук найдієвіших організаційних форм і методів навчання, які б могли забезпечити індивідуальний підхід до кожного учня, встановити оптимальний темп та рівень складності навчання, а також виробляти у дітей вміння та навички самостійно працювати над навчальним матеріалом.

Однією із основних переваг комп’ютерного навчання є можливість індивідуального підходу до учнів з урахуванням психолого-педагогічних особливостей кожного.

У практичній діяльності ІКТ безпосередньо використовуються на різних етапах підготовки та проведення уроку з іноземної мови. Викладачам іноземних мов доволі часто доводиться адаптувати різні навчальні посібники до конкретних умов навчання та освітніх потреб учнів, а також розробляти власні навчальні матеріали з метою практичного застосування учнями засвоєних знань. Сучасні комп'ютерні технології дають змогу не лише виконувати ці завдання більш ефективно, але й створювати навчальні та методичні матеріали різного ступеня складності, починаючи від складання планів уроків і закінчуючи проблемними та проектними завданнями, створенням веб-сторінок. дистанційних курсів самостійно, без допомоги фахівців. Переважна більшість матеріалів створюється за допомогою спеціалізованих освітніх електронних ресурсів та комп'ютерних програм загального призначення, які знайомлять не тільки з комерційними продуктами, але й з великою кількістю умовно-безкоштовних і безкоштовних програм. Технологічні та методичні можливості програмних засобів, легкість їх засвоєння та зручність використання не залежать зазвичай від того, платні вони чи безкоштовні. Використання безкоштовних ресурсів робить викладача більш вільним у виборі засобів, що відповідають специфіці дисципліни, яку він викладає, конкретним умовам та завданням навчання, а також дає змогу враховувати особисті смаки викладача. Кваліфікація вчителя, його методична підготовка й компетентність у царині комп'ютерної лінгводидактики є запорукою якості комп'ютерних навчальних матеріалів, створених самим викладачем. З метою підготовки навчальних матеріалів з іноземних мов, створених за допомогою комп'ютерних програм, використовуються такі групи ресурсів:

• програми загального призначення (прикладні програми, засоби електронної комунікації);

• універсальні освітні  програмні засоби;

• спеціалізовані програми, призначені для створення навчальних матеріалів з іноземних мов.

Програми загального призначення, а саме — прикладні офісні програми, є найдоступнішім ресурсом для використання з освітньою метою, оскільки вони встановлені на кожному комп'ютері в локалізованих версіях, адаптованих під велику кількість мов. До структури таких програм можуть входити шаблони для написання різноманітних документів — ділових листів, резюме, звітів, брошур тощо. Завдяки цим шаблонам можна ознайомити учнів не тільки з різними способами оформлення документів, але й в деяких випадках з приблизним змістом документів. До найбільш поширених програм, що використовуються з освітньою метою, належать текстові редактори, програми для підготовки презентацій, видавничі системи, редактори веб-сторінок, засоби електронної комунікації — електронна пошта, чати, інтерактивні анкети, форуми, електронні щоденники тощо. Універсальні освітні електронні ресурси містять такі засоби: створення навчальних комп'ютерних матеріалів, забезпечення комунікації в межах навчального процесу, управління навчальним процесом. Кожний із вищезазначених програмних ресурсів може бути використаний самостійно за комп'ютерної підтримки традиційних, дистанційних, комбінованих (очно-дистанційних) навчальних курсів. [4].

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.    Використання електронно-обчислювальної техніки при вивченні графічних дисциплін у педагогічних інститутах: Методичні рекомендації для викладачів і студентів загальнотехнічних факультетів педагогічних інститутів / Упорядник В.Я. Науменко. -К.: РУМК ЗСПО, 1990. -36 с.

2.    Корнилова Т.В., Тихомиров О.К. Принятие интеллектуальных решений в диалоге с компьютером. М, 1990

3.    Фурдий М.И., Ризун В.В. Использование ЭВМ при изучении дисциплин язьковеденческого цикла //Проблемы высшей школы: Республиканский научно-методический сборник. - К., 1990. - вып. 70. - с. 51-58.

4.    https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/3133/1/Gardashnik_I.pdf

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Фрагмент Посібника

Les exercices de vocabulaire